torsdag 12 mars 2009

Tur eller skicklighet - otur eller klantighet??

Det har varit så många mörka veckor nu och enligt dagens alla prognoser blir det värre. Fy va trist att vara journalist, ekonomiskt sakkunnig siare eller marknadstrendspanare!! Fy och usch...det är ju så olyckligt att alla dessa personer som sitter och fäller uttalande efter uttalande i press och i tv på bästa sändningtid också tillhör släktet olyckskorpar. A sad bunch of people.

Som Churchill en gång sa - En optimist hittar positiva saker mitt i eländet medan pessimisten bara ser negativa saker när det händer något positivt.
Jag är en optimist!!! Det är jag jäkligt glad och stolt över att vara, träffar jag en pessimist ger jag dem gärna en lite "knäpp" på näsan med att fälla en överraskande kommentar så jäkla positiv att personen nästan baxnar. Det är skitkul att se reaktionen.....:-)

Jag har funderingar kring uttryck såsom - vilken tur, när man lagt ner ett hårt arbete på att sälja in något och lyckats, Eller vilken otur, när man inte får idén insåld och helt klart misslyckats.
Det har inget som helst med vare sig tur eller otur att göra. Antingen har man gjort ett bra arbete och skall ha beröm för det eller har det gått åt pipan för att man missat och gjort ett dåligt arbete. Vi säger så slentrianmässigt - vilken otur eller vilken tur, istället för att säga som det är -. gud va duktig du är, bra jobbat - eller det var ju synd att du misslyckades med det men du får försöka prestera bättre nästa gång. Det gäller att komma in i den positiva spiralen igen, Där man lyckas i sina mål för då kommer trenden också att hålla i sig.

Samma sak gäller vårt samhälle idag. Media tillsammans med alla dessa siare har ett ansvar och ett uppdrag. Det är att se till att folk inte tappar sugen. Att med balans rapportera om både positiva och negativa händelser, att med övervägande focus uppmärksamma och rapportera om alla bra saker som händer, för de händer verkligen, bara man tittar........hör ni det alla olyckskorpar där ute!!
Hadetbästisolen.......

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch va mycket positivt det var i den där rapporten, känner att jag måste balansera upp det hela med lite negativa kommentarer. Men vet inte vad jag skall skriva..... :-)

Jo nu vet jag...... "Ju fler bra dagar man har, desto färre är dom dåliga".....där har du mitt budord.....va tusan, det blev ju optimistiskt ju.....

Den här då....."aldrig glömma, aldrig förlåta"......där satt den..!! :-) Sådär lagom "grinig"...

Kram i alla fall..!!!

:-)

lottis_lottis sa...

Nu tog du i så du nästan sprack va??
;-))
Se...! Till och med en gammal "gnäll-get" som du kan vara positiv:p