fredag 6 februari 2009

En underbar taxichaufför

Tillbringade dagen i Stockholm och en rad kundbesök stod på agendan. Det brukar funka så att jag bokar in besöken i ett och samma område. Befinner jag mig i Hägersten så undviker jag att kasta in ett möte i Sundbyberg och på så sätt kan jag klämma in fler än om jag skulle fara över hela stan fram och tillbaka.

Jag brukar försöka le lite extra dessa dagar då dimman ligger tät och det regnar ordentligt från ovan. De mest stressade och sammanbitna finns nere i tunnelbanan. Det fungerar........att le lite extra, även om det sitter långt inne att eventuellt le tillbaka eller visa lite simidighet. Jag bryr min inte för jag är disiplinerad till tusen när det gäller kundbesök och har gott om tid kalkylerad för att hinna till avtalad tid....nästan alltid i alla fall.

I eftermiddag har jag varit i "Sumpan" på två besök och till det första så slarvade jag och missade tunnelbanetåget med 20 sekunders marginal, Shit också 10 minuter till nästa tåg sen 10 minuters tågresa och ytterligare 10 minuters promenad fick mig att inse att jag inte skulle hinna till mötet i tid.
Ringde och förvarnade att jag blev ca 10 minuter sen och det gjorde intenågot. Väl i "Sumapan" tog jag en taxi och enligt chauffören var det inte långt att gå men jag övertygade honom om att jag redan var sen och att jag litade på att han körde mig dit snabbast möjliga väg.
Döm om min förvåning när chauffören inte ville ha betalt utan bjöd mig på resan och önskade mig dessutom trevlig helg!! Jag stod utanför bilen alldeles chockad men självklart upplyft av denna mycket ovanliga generositet.
När jag kom upp till min kund berättade jag ju förstås om min lycka och när jag gick från det mötet hade jag 2 affärer med mig hem. Där ser man vad lite vänlighet kan göra.

Sitter på tåget igen och njuter av en alldeles perfekt dag. Vet också att i mina garderober ligger tvätten nytvättad oich nystruken, det är nystädat och luktar rent när jag stiger innanför dörren, för det sista jag gjorde innan jag åkte var att tvätta och städa till helgen.
Det skall smaka gott med ett glas rött och sjunka ner i soffan medan maten blir färdig på spisen.

Jag skall bli hög på Let's Dance!

Gohelgallesamman.....................

Inga kommentarer: